Poslední událost, kdy žák středního odborného učiliště zabil mačetou svého učitele, nenechal snad ani jednoho pedagoga, ať v činné službě nebo v důchodu, klidným. Co se to děje s našimi dětmi? Kde jsou příčiny takového počínání? Bude se něco podobného opakovat, jen v jiné verzi? O fyzickém napadání učitelů přece už se přece také psalo. Dokonce se uvažovalo zavést pro učitele status veřejného činitele.
Podle ministra školství to chce hlubší analýzu. Zmínil, že to může být výsledek covidu, může to být důsledek mnoha dalších věcí. »Tento případ bohužel nechvalně vejde do dějin českého školství,« uvedl ministr Gazdík.
Upřímně jsem zvědavá, k jakým závěrům analýza povede. Každý, kdo trochu sleduje vývoj v naší zemi v posledních letech, už dávno ví, že s výchovou naší mládeže není něco v pořádku. Násilí a šikana mezi spolužáky jsou častým předmětem zpráv a diskusí. Šikana učitelů žáky, vyhrožování ze strany některých povyšujících se rodičů, drzé chování žáků a neposlušnost také. Učitelé postrádají společenskou podporu při výchově mladé generace. Ztráta prestiže a vážnosti, kterou učitelé v minulosti ve společnosti vždy měli, je na škodu všech.
Mnohokrát jsme se dovídali, že na vině je rodina. Je to opravdu tak? Copak na mladé lidi nepůsobí prostředí, ve kterém vyrůstají? A co jim prostředí, ve kterém žijí, nabízí? Rozklad společnosti, rozklad základních morálních hodnot, korupce a špatný příklad politiků, snaha prosadit se všemi prostředky. Opravdu si někdo myslí, že je to prostředí vhodné pro výchovu mladých lidí, kteří budou vyznávat kladné morální zásady?
Zatímco cenzura tisku a na sociálních sítích omezuje některé informace a vymezuje, co si lidé mají a mohou myslet ve vztahu k mezinárodním událostem, nikdo si nevšímá, nevyhodnocuje a nereaguje na příspěvky mladých lidí na sociálních sítích, majících vzor i mezi staršími, kteří porušují zásady slušné diskuse, jsou vulgární, napadají jiný názor fyzickým vyhrožováním, často i smrtí. Jejich platformou je převážně tolerovaný antikomunismus. Většinou jde o anonymní účty. Opravdu si někdo myslí, že je možné tolerovat nenávist vůči skupině obyvatel a nezanechat tak v mládeži dojem, že je možné i násilí vůči vymezené skupině občanů nebo jednotlivci, který se jim nelíbí?
Doufám, že analýza chování a jednání mladých lidí vezme v úvahu i to, jak a co je předkládáno mládeži v televizní a filmové produkci, nebo jak působí na mládež nevhodné počítačové hry. Převaha detektivek a násilí ve filmech může být přesným návodem k podobným činům. Vyhodnotila někdy Rada pro televizní vysílání, kolik krveprolití vidí mladí lidé jen za jeden týden?
Mládež je taková, jaká je společnost. A naše společnost je hodnotově rozvrácená, ve které se mládež těžko orientuje. Ztrácí přehled, co je správné, co je nesprávné, co je zlo a co dobro, co je společensky prospěšné a co není veřejností přijatelné.
Mladí lidé jsou velmi přizpůsobiví na prostředí, ve kterém žijí. Jsem přesvědčena, že nárůst násilí mládeže můžeme očekávat, pokud si neuvědomíme včas, že výchova musí stát na několika pilířích. Rodina, školní výchova a společnost, která je motivuje ke kladným morálním hodnotám. Ne slovně, ale příkladem a skutky.
Anna ŠTOFANOVÁ